>Nak Balik Beraya Di Kampung…

>Kita berpuasa baru 3 hari, dalam masa yang sama kita juga dah mula sibuk memikirkan tentang giliran nak beraya…samada beraya di kampung sendiri atau beraya di kampung suami (keluarga mertua)…??

Tentu ramai teman2 yang berfikiran sama kan…. lebih2 lagi bagi yang sudah berumahtangga. Si isteri berkata nak beraya di kampung sendiri… Suami pulak berkali2 buat cadangan nak balik kampung beraya dengan ibu ayah. Kalau dah buat perancangan awal, kena ikut giliran…kena lah ikut… mana boleh bantah2 lagi… mana boleh nak beralasan2 lagi….

Kalau tahun lepas giliran beraya di kampung sendiri, tiba masanya pulak tahun ini beraya lah di kampung suami pulak. Apa salahnya kan… kampung kita jugak tu…bukan kah keluarga suami dah menjadi sebahagian daripada keluarga kita juga…~~ Sekali sekala kita merasakan kemeriahan beraya di kampung orang, mesti menarik…mesti banyak kenangan yang dapat kita simpan untuk dibawa balik…hehehe….. Kena ingat jugak, suami kita tu pun punya hati dan perasaan… dia pun tahu merasakan kerinduan untuk beraya di kampung halaman sendiri dan beraya dengan keluarga sendiri, eerrmmmm…

Anak2 pulak kadang2 pandai jugak nak buat pilihan. Cakap raya sana tak best lah… raya kat kampung tak seronok lah… tak ramai kawanlah dan macam2 ada alasan. Kalau tak betul2, memang susah kalau part nak tentukan ‘giliran beraya’ nie… Banyak hati kena jaga… Jadi, ambil jalan mudah, mengalah lah kalau sudah memang betul tahun ini bukan giliran kita. Kena ikutlah giliran yang dah ditetapkan oleh kita sendiri…

Bajet… menjadi cerita juga. Memang, kalau nak balik kampung cakap jer…memang senang. Kalau la kampung kita tu dekat jer, ok la… tapi kalau kampung kita tu jauh pulak, apa nak buat..?? Kena tengok bajet sebelum buat keputusan. Maklumlah, duit dah banyak keluar semasa bershopping, siap beli kuih tunjuk lagi sebagai buah tangan untuk mertua dan ipar duai… Nak balik dengan tangan kosong pulak, hati tak sedap…. maklumlah, kita kan jarang balik kampung, bila dah balik sekali setahun tu, yang baiknya…buah tanganlah yang menjadi hiasan sampingan untuk mengeratkan lagi perhubungan. Sebab tu lah… semasa bershopping… tatasusila tu kena jaga…. pandai2 la berjimat. Beli la apa yang patut dan ikut keperluan. Janganlah beli benda2 yang tidak berfaedah dan membazir. Betulpun kita beraya setahun sekali, tapi Allah tidak menggalakkan kita untuk berlebih2 dan menunjuk2 jika berbelanja. Berpada2 lah… Waktu susah kena ingat… lepas raya nanti, mulut ternganga…. heehhe.. Kita jugak yang susah.

Dalam keseronokan nak balik kampung pulak satu cerita… Semua persiapan dah ready, baju, kuih muih, kasut raya anak2, buah tangan untuk keluarga semua dah tersedia. Tinggal nak masukkan kedalam kereta saja. Sebelum nak start enjin kereta tu… periksa dulu apa yang patut. (ini kerja suami la pulak… isteri dah penat2 sedia itu ini…. hehehe..) Check minyak kereta, air, tengok tayar..ok ke tak… air-cond boleh guna ke tak… brek tu, tekan bekali2 takut nanti brek tak makan…. Cermin sisi kena cun… kalau tak cun , perbetulkan…
Tidur mesti cukup. Ini untuk mengelak daripada mengantuk terutamanya suami yang akan menjadi pemandu sepanjang perjalanan. Memang la isteri ada duduk kat sebelah, boleh jadi pemandu kedua… tapi kan…suami nie selalunya sayangkan isteri. Tak nak isteri penat memandu… suami lebih suka tengok isteri duduk kat sebelah sambil2 menjadi teman berbual. Berbual ni salah satu cara untuk menghindar daripada suami mengantuk. Betul… kalau tak percaya, boleh cuba… Kadang2 pulak, ada jugak suami yang macam tak percaya dengan isteri. Ala…. ini kes tak yakin dengan kemampuan isteri la nie…. percuma jer isteri ada lesen memandu, siap dah ready nak menjadi pemandu kedua…konon2 nak bantu ringankan kepenatan suami…tak jugak suami nak bagi peluang. Tapi, ini tak lah menjadi hal…. sekiranya suami memang dah sah sayangkan isteri sangat2. Terima saja lah… Yang penting… perjalanan kita itu adalah yang terbaik dan selamat sampai ke destinasi.
Betul…. dan ini serius… keselamatan didalam perjalanan itu amat penting. Ingatlah orang2 yang tersayang. Kita nak balik beraya nak berjumpa keluarga dan bermaaf-maafan… pastikan niat dan tujuan kita itu terlaksana sepenuhnya…

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s